dijous, 13 de febrer del 2014

L' ACROSPORT

1. Definició.
L'acrosport és un esport acrobàtic-coreogràfic que integra tres elements fonamentals: 
a) Formació de figures i piràmides corporals    
b) Acrobàcies (i elements de força i flexibilitat)
c) Equilibris (com a transicions entre figures). 
        És un esport que té elements de la dansa, a més de salts i cabrioles gimnàstiques (com a component coreogràfic), les quals li atorguen un alt grau d'artístic.

2. Origen.
Es pot dir que és un esport amb un origen molt antic, ja que des de temps molt llunyans, es realitzaven activitats semblants al que coneixem avui en dia com acrosport. Existeixen documents gràfics que demostren que, en l'antic Egipte, hi havien artistes realitzant actuacions acrobàtiques, malabarístiques, etc. Amb el pas del temps, i a través de les diverses cultures, han seguit realitzant-se aquestes pràctiques per tot el món.La construcció de piràmides humanes al llarg de la història, ha format part de la cultura de cada poble, i s'han realitzat de diverses maneres amb el pas dels anys a quasi tots els territoris del planeta. A prop nostre, per exemple, destaca  molt la MUIXERANGA. No cal dir, que és una activitat molt lligada a l'acrosport, ja que es fonamenta en una de les seves bases principals: la construcció de piràmides col·lectives. Ha de quedar clar que l'acrosport és un esport derivat de moltes de les manifestacions artístiques i acrobàtiques que s'han anat practicant al llarg dels anys. En resum, l'acrosport és un esport molt complet, ja que comprén multitud de vessants esportives, artístiques i rítmiques.

3.Explicació de l’esport
L'acrosport és una disciplina esportiva que es practica en un tapís de 12x12 metres, en el qual es realitzen exercicis amb acompanyament musical sense cant. L'exercici ha de contenir elements acrobàtics i gimnàstics de flexibilitat, equilibri, salts i girs. Els integrants han de cooperar entre ells per executar  formacions corporals i harmòniques. La durada de l'exercici sol ser d'uns 2'30" (depenent de la categoria). El jurat valora la dificultat, la tècnica i la dimensió artística.

4.Qualitats pedagògiques de l’acrosport.
Com la majoria dels esports, la seva pràctica (habitual i equilibrada) aporta a les persones múltiples beneficis, entre els quals podem trobar:
-Fomenta la creativitat (partint dels coneixements previs dels alumnes i de les posicions del cos es poden realitzar variades formes corporals i expressives per tal de sorprendre i enriquir la resta del grup)
-Desenvolupa la capacitat de cooperació entre els practicants (ja que tots els membres del grup han de col·laborar per tal de realitzar les piràmides o figures pertinents, a més han de decidir temes de gran importància com el vestuari, la durada del muntatge, la coreografia, el maquillatge, la música...)
Altres aspectes fonamentals que justifiquen la introducció de l'acrosport a les escoles són:
  • Autosuperació: l'Acrosport fomenta i desperta la motivació per part de l'alumnat, ja que és una activitat molt nova. 
  • Autoestima: tots els alumnes formen part directa de les activitats i això fa que qui les realitza se senta important. 
  • Expressivitat: en totes les accions i moviments s'utilitza l'expressivitat.
  • Motricitat: en les acrobàcies s'utilitza tant la força com l'agilitat, velocitat i fins i tot la resistència.
  • El treball mixt: afavoreix el contacte entre companys desenvolupant i millorant les relacions afectives-socials.
5.Categoríes.
L'acrosport té un total de sis categories: parelles que poden ser femenines, masculines i mixtes, trios femenins, quartets masculins i grups mixtos formats per un nombre de persones que va des de 3 fins a 6, ambdós inclosos, en què el sexe no influeix.

6. Papers dins del grup.
Podem diferenciar 2 papers possibles en aquest esport: l'acròbata i el portor.
-Acròbata o àgil. Són els que realitzen els elements més complicats. Solen enfilar-se a les posicions més altes de les piràmides. Aquestes són algunes de les accions habituals dels àgils: estar en posició d'equilibri, pujar a les piràmides, donar salts des de terra o des d'un company, aterrar de manera coordinada ...
- Portor. És aquell que se situa com a base, utilitzant el seu cos com a suport. Aquest pot ser estàtic o dinàmic i les posicions bàsiques del portador són: supina (tombat cap per amunt), quadrúpeda (situat a quatre potes) i bípeda (de peu, dos suports).

  7. Formació de pirámides.
Ja hem explicat anteriorment que, en la formació de les figures i piràmides, és fonamental que el portor adopte una posició estable i segura. Per tant, tractarem de formar una base ferma, situant el cos de la manera més còmoda possible i on es puga fer molta força sense perill de lesionar-nosEl portor sol adoptar una posició amb l'esquena horitzontal, per tal d'oferir una bona superfície als companys que vagen a situar-se damunt. Però també hi ha figures on el portor està de peu i carrega a l'àgil sobre si mateix (sobre les cuixes, al braç, sobre l'esquena, sobre els muscles ...). En aquesta posició també és important que el portor tinga una base estable: amb els peus ben separats, cames semiflexionades i amb l'esquena recta (per evitar deformacions i lesions). A partir d'aquí, si la base és estable i sòlida, els "pisos" que anem montant per dalt tindran més possibilitats de no caure a terra. Però, cal que els "pisos" successius segueixin les mateixes consignes que hem explicat per a la base (estabilitat, fiabilitat i robustesa). La dificultat de moltes figures i, sobretot, la dificultat de moltes piràmides, radica en la grandària de la base. Per això serà més fàcil una piràmide amb 4 persones en la base que una piràmide amb sols 1 persona en la base.Per montar una piràmide cal anar poc a poc, amb ordre i seguretat. Hem de tractar de pujar el més recte possible i sense fer forces laterals (que desestabilitzaran l'estructura). Una vegada montada la piràmide, hauríem de mantenir una posició estable i fixa durant 2-3 segons (com a mínim).A partir d'aquí, iniciarem la fase de desmuntatge, que ha de tenir també un ordre i un control. No s'ha de  baixar fent el bèstia, ni donant grans salts, ja que podem fer mal als companys que tenim baix.

Enllaços figures i piràmides
http://patrick.messin.free.fr/acrospor/pages/pyramides_par_niveaux.htm
http://acrosport.roudneff.com/

Videos